Vad kan vi hjälpa dig med?

Här har vi samlat information och de vanligaste frågorna och svaren. Hittar du inte vad du söker, kontakta oss

eVK

Vad är eVK? Hur laddar jag ner appen?

PLUS-konto och Mitt VK

Vad är PLUS-konto? Mitt VK - hur börjar jag följa en krönikör?

Prenumerationsfrågor

Hur anmäler jag e-faktura? Frågor om uppehåll, adressändring och övriga prenumerationsärenden.

Kundklubben

Har alla prenumeranter tillgång till Kundklubben? Hur nyttjar jag erbjudanden i mobilen?

Annonsfrågor

Vanliga frågor och svar om familjeannonser, sorgannonser, Lokus och evenemang- och mötesannonser.

Appar

Vanliga frågor om VK-appen och Löven-appen. Hur loggar jag in? Hur väljer jag ort?

eVK

Jag vill börja läsa eVK. Hur gör jag?


Om du vill läsa på dator når du eVK via start-menyn på vk.se. Du kan även gå direkt till eVK på datorn genom att klicka här:
www.evk.vk.se
Om du vill läsa på din telefon eller surfplatta laddar du ner eVK-appen för Västerbottens-Kurirens e-tidning via App Store eller Google Play.

Logga in med ditt PLUS-konto, samma uppgifter (e-post och lösenord) som loggar du in med på vk.se.
Du som har köpt en prenumeration via vår hemsida har skapat och aktiverat PLUS-kontot i samband med beställningen. Har du glömt ditt lösenord? Beställ ett nytt här.

I eVK-appen i din mobil och surfplatta kan du få hjälp både med tips på hur du kan läsa, och information om övrigt innehåll i eVK. Öppna appen och klicka på de tre prickarna längst upp till vänster, så finner du såväl instruktioner som tidigare utgåvor av VK, Bil & Bostad, Affärsliv, Totalt Umeå och andra VK-bilagor där.

Vill du veta mer om hur du läser eVK på din dator kan du titta på följande film:


Första gången du läser eVK kan du läsa två tidningar utan att logga in, därefter loggar du in med ditt PLUS-konto.
Läs mer om eVK här!

Kan jag skriva ut från eVK?


Ja du kan skriva ut sidor från eVK. Klicka på skrivarsymbolen som är markerad nedan.

Var kan jag läsa VK:s papperstidning digitalt?


Du kan läsa VK digitalt på din dator, på din telefon och på din surfplatta. För telefon och läsplatta laddar du ner vår app eVK för Ipad/Iphone och Android. Appen är gratis, men du behöver vara inloggad med ditt PLUS-konto för att kunna läsa. eVK ingår i alla våra prenumerationer

Du kan även läsa VK på din dator. Där kan du se den som en digital kopia av papperstidningen via din dators webbläsare. Klicka på ditt namn uppe till höger när du är inloggad på vk.se och välj eVK i menyn. Oavsett om du läser på dator, i mobil eller surfplatta kan du välja att läsa i tidningsläge eller artikelläge.

Läs mer om eVK här!

När publiceras eVK?


eVK ges ut två gånger per dygn. En tidning på morgonen klockan 06.00 som innehåller dagens papperstidning för mobil och surfplatta. En digital tidning, VK Kväll, publiceras klockan 19.00. VK Kväll innehåller utvalda nyheter från VK.

Ingår eVK i min prenumeration?


Ja, eVK ingår i alla våra prenumerationer.

Vilka tekniska förutsättningar krävs för att kunna läsa eVK?


På din dator:
• Internetuppkoppling.
• Fungerar på både MAC och PC.
• Webbläsare: Internet Explorer 11, Edge, Safari 9.1, Chrome, Firefox och Opera.
På Iphone/Ipad: Du behöver vår app som du kan ladda hem gratis via App Store (Västerbottens-Kuriren eVK). Appen kräver att du har version iOS7.1 eller senare.
På Android: Du behöver vår app som du kan ladda hem gratis via Play Butik (Västerbottens-Kuriren eVK). Appen kräver att du har version 4.0.3 eller senare.

PLUS-konto och Mitt VK

Mitt VK- Hur börjar jag följa krönikör, ort eller ämne?


Klicka på plustecknet vid ämnet, orten eller krönikören när du läser en artikel.

Du kan även söka i sökrutan på Mitt VK:s sida.

När du börjar följa en kategori kan du välja om du vill få ett mejl eller pushnotis när det publiceras en ny artikel. Du kan även få ett samlingsmejl varje vecka baserat på de kategorier du följer.

Mitt VK- Hur ser jag när det kommit en ny artikel i ett ämne jag följer?


När det publicerats en ny artikel syns en röd markering vid ditt namn/PLUS-grubben på vk.se eller i VK-appen. Du kan även välja att få en pushnotis eller ett mejl när en ny artikel skrivits.

Mitt VK- Jag vill sluta följa en ämne. Hur gör jag?


Klicka på pennan vid rubriken och ändra till önskade inställningar.

Mitt VK- Var hittar jag Mitt VK?


Logga in med ditt PLUS-konto och klicka därefter på ditt namn/PLUS-gubben. I menyn hittar du Mitt VK.

Vad är PLUS-konto?


I alla våra prenumerationer ingår PLUS-konto. Med PLUS-kontot loggar du in på vk.se för att kunna läsa alla PLUS-märkta artiklar, hantera Mitt VK och ta del av Kundklubben. Du loggar även in i eVK med ditt PLUS-konto för att läsa papperstidningen digitalt. Har du köpt en prenumeration via hemsidan har du skapat ett PLUS-konto vid köpet. Har du beställt en prenumeration via Kundservice behöver du skapa ett PLUS-konto, det gör du här.

Hur tar jag bort en delning av PLUS-konto?


Klicka på ditt namn uppe till höger (alt. ”gubben” om du använder mobilen) och välj ”Min prenumeration”. Längst ner hittar du ”Mina tillgängliga produkter” och knappen ”Delar paket”. Klicka på knappen för att visa de delningar du gjort och sen på krysset bredvid namnet som du vill ta bort. Skicka en ny delningsinbjudan genom att klicka på ”Bjud in flera”. Om, eller hur många, delningar du kan göra beror på vilken typ av prenumeration du har.

Jag får meddelande om att för många enheter används, vilka begränsningar finns?


Ett PLUS-konto kan användas på upp till 4 enheter (datorer, surfplattor, mobiler) samtidigt, inom en tidsperiod om 6 timmar. När du får meddelande om att för många enheter används kan du välja att fortsätta läsa. Det innebär då att du loggas ut från någon av de andra enheterna.
Får du meddelandet fler än två gånger så blir du utloggad och måste vänta 10 minuter innan du kommer åt vk.se igen. Om du misstänker att någon obehörig använder dina inloggningsuppgifter rekommenderar vi dig att byta lösenord.

Jag har glömt lösenordet till PLUS-kontot, vad gör jag?


Klicka här och skriv in mejladressen som du loggar in med. Ett mejl skickas till din adress och du kan då uppge ett nytt lösenord. Lösenordet ska vara minst sex tecken.

Någon vill dela sitt paket med mig, hur gör jag?


Om någon vill dela sitt paket med dig så kommer du att få ett meddelande till din e-post. Klicka på länken i meddelandet och följ instruktionerna för att skapa ditt personliga PLUS-konto. När du skapat kontot och loggat in finns ett meddelande högst upp på om att någon vill dela sitt paket med dig. Klicka för att acceptera inbjudan och få tillgång till PLUS-material på vk.se.

Jag är prenumerant, men det står att mitt person- eller kundnummer inte existerar?


Kontrollera att prenumerationen står skriven i ditt namn eller om den står på make/maka/sambo. I vissa fall saknas personnummer på kunder i vårt register, sökningen ger då ingen träff. Kontakta oss om du behöver hjälp med aktiveringen.

Hur aktiverar/skapar jag mitt PLUS-konto?


1. Skriv in vk.se/aktivera i adressfältet, eller klicka här.
2. Fyll i prenumerations/kundnummer eller personnummer samt postnummer. Klicka på “Fortsätt”.
3. Komplettera de uppgifter som är markerade med en röd stjärna. Du väljer själv vilken e-postadress och vilket lösenord du vill använda för att ta del av våra digitala tjänster. Kryssa i rutan för att godkänna villkoren och klicka på knappen “Aktivera konto”
4. Klart!

Kan jag dela mitt inlogg med min granne?


Nej, man ska vara skriven på samma adress.

Kan fler i min familj/mitt hushåll dela på samma PLUS-konto?


Ja, det går att använda samma PLUS-konto inom familjen med upp till fyra parallella inloggningar. Men vi rekommenderar att inte sprida det då det innehåller personliga detaljer som adress och betaluppgifter. VK förbehåller sig också rätten att stänga av konton som missbrukas.

Jag har bytt e-postadress, hur gör jag?


Logga in på med din gamla e-postadress som användarnamn, klicka på ditt namn högst uppe till höger och välj ”Min prenumeration”. Där kan du ändra e-postadress.

Prenumerationsfrågor

Kortbetalningen fungerar inte, vad kan vara fel?


Kontrollera att ditt kreditkort/kontokort är aktiverat för internetbetalning. Detta kan du göra genom att logga in på din internetbank eller kontakta din bank. De kort som är giltiga via vår betaltjänst är Visa och Mastercard. Kontakta oss om du behöver mer hjälp.

Är du kund hos Nordea och inte kan genomföra ett köp kan det bero på bankens nya rutin vid internetköp. Läs mer här hos Nordea.

Hur får jag reda på mitt kundnummer/prenumerationsnummer?


Om du är inloggad på vk.se hittar du ditt kundnummer/prenumerationsnummer under Min prenumeration. Du hittar det även på din senaste faktura.

Vilken bindningstid gäller och vad innebär det?


Din bindningstid är densamma som längden på din prenumerationsperiod. Har du till exempel kvartalsbetalning är din bindningstid tre månader. Betalar du månadsvis via kreditkort/kontokort så har du en bindningstid på en månad. Undantag vid autogirobetalning, som har en bindningstid på sex månader.

Hur ersätts jag vid utebliven tidning?


Om du anmäler att din tidning uteblivit förlängs din prenumeration med en dag. Du kan alltid logga in med ditt PLUS-konto och läsa dagens tidning i eVK digitalt.

Hur gör jag för att anmäla mig för e-faktura?


Du anmäler dig för e-faktura direkt i din internetbank. Du anger endast ditt prenumerationsnummer när du anmäler dig och din anmälan börjar gälla från och med nästa avisering. För frågor om hur det går till vänder du dig till din bank.

Kan jag slippa faktureringsavgiften?


Ja, om du betalar med kort, autogiro eller e-faktura.

Kan jag få studentrabatt?


Du som studerar på heltid och har eget boende kan få 25% rabatt på ordinarie pris. Du behöver uppge studentkorts-/Mecenatkortsnummer (16 siffror) för att erhålla rabatten. Kontakta Kundservice för mer information.

Jag vill säga upp min prenumeration, hur gör jag?


Om du vill säga upp din prenumeration kontaktar du oss via telefon eller e-post.

Vilka betalsätt erbjuder ni?


Du kan välja att betala med kort, autogiro, faktura eller e-faktura.

Hur långt innan måste jag anmäla min adressändring/tillfälliga adressändring?


Vi behöver din anmälan minst tre arbetsdagar innan ändringen ska börja gälla. Du kan enkelt registrera din adressändring här. Det går också bra att kontakta oss.

När jag betalar med kort, får jag någon bekräftelse?


Om du köpt din prenumeration på webben och betalat med kreditkort/kontokort får du en bekräftelse via e-post. Detta är ditt kvitto.

Jag fick ingen tidning, hur reklamerar jag?


Det kan du göra här.

Hur fungerar det med kortbetalning?


När du köper en prenumeration på webben och betalar med kreditkort/kontokort, dras pengarna från ditt konto månadsvis. Prenumerationen är fortlöpande och för säga upp den kontaktar du oss minst en vecka innan kommande betalperiod.

Kundklubben

Varför kommer jag inte åt Kundklubbens erbjudanden på hemsidan?


För att kunna ta del av Kundklubbens erbjudanden behöver du aktivera Kundklubben. Detta gör du genom att klicka på ditt namn (alt. ”gubben” längst upp till höger om du använder mobilen) högst upp till höger på vår startsida och därefter välja ”Min prenumeration”. Ange ditt mobilnummer och klicka sedan på “Skicka Kundklubb”. Du får då ett sms som ger tillgång till Kundklubben via mobilen samt aktiverar Kundklubben på ditt konto.

Hur fungerar Kundklubben?


Som VK-prenumerant får du ta del av unika erbjudanden, upplevelser och tävlingar. Du hittar aktuella erbjudanden genom att klicka på Kundklubb i den svarta menyn högst upp på vk.se, alt. ”gubben” längst upp till höger och därefter Kundklubb om du använder mobilen. Varje vecka publiceras även en annons i Västerbottens-Kuriren som visar utvalda erbjudanden i Kundklubben.

Jag vill delta i en tävling men har ingen dator, hur gör jag?


Kontakta Kundservice så får du hjälp, telefonnummer 090-17 61 40.

Hur visar jag upp/nyttjar ett erbjudande i mobilen?


För att nyttja vissa erbjudanden behöver du klippa ut annonsen eller visa upp erbjudandet i mobilen. Erbjudandet hittar du i mobilen genom att logga in på vk.se i mobilens webbläsare eller i VK:s app, klicka därefter på ”gubben” längst upp till höger och Kundklubb. Klicka på det aktuella erbjudandet och be personen i kassan riva kupongen

Har alla prenumeranter tillgång till Kundklubben?


Kundklubben ingår i alla våra prenumerationer för privatpersoner. Den ingår ej i företagsprenumerationer.

Annonsfrågor

Hur lägger jag in en sorgeannons?


Du bokar lättast din annons genom att mejla: privatannons@vk.se
Följande uppgifter behövs för att vi ska kunna boka annonsen så snabbt som möjligt:
- Annonsmanus/utkast (hur ni vill att annonsen ska se ut)
- Debiteringsuppgifter (namn, adress, telefonnummer och personnummer)
- Önskad införingsdag
Observera att vi inte bokar annonser som saknar fullständiga debiteringsuppgifter. Har du funderingar kan alltid kontakta oss via telefon, 090-17 61 40.

Vad är Lokus?


Lokus är en köp- och säljmarknad där du kan annonsera i kategorierna prylar, motor, bostad. Du kan även annonsera om en loppis eller en auktion. Annonserna publiceras i VK och Folkbladet samt på Lokus hemsida i 60 dagar.

Hur lång tid innan måste jag boka min familjeannons?


Din familjeannons bokar du enkelt via vår hemsida. Annonsen behöver bokas tre vardagar innan önskat införande i tidningen. Då du bokar annonsen väljer ni vilket datum som den ska publiceras. För att boka din annons klicka här .

Var ska jag boka min evenemangsannons?


Din evenemangsannons bokar du på alltomvasterbotten.se. På Allt om Västerbotten kan du t.ex. annonsera om ett evenemang som är öppet för allmänheten. Du kan även välja till en bild på hemsidan, placering och publicering i tidningen.

Har jag som prenumerant rabatt på Lokusannonser?


Ja som prenumerant på VK så har du 50% rabatt på prylannonser. Du bokar din rabatterade annons via Kundklubbens hemsida. Kundklubbens sida hittar du genom att logga in på vk.se och sedan klicka på ditt namn, därefter Kundklubb.

Appar

Vad är det för skillnad på VK-appen och eVK?


I VK-appen får du direkt de senaste nyheterna från vk.se till din mobiltelefon. I appen finns allt innehåll som finns på vk.se.
I eVK hittar läser du dagens papperstidning, Bil och Bostad, Totalt Umeå, Nöjesmagasinet City och bilagor till VK.

Hur laddar jag ner VK-appen?


För Android: Gå in på Google Play och sök på VK. Alternativt klicka här.
För iOS: Gå in på App Store och sök på VK. Alternativt klicka här.

Hur loggar jag in i VK-appen?


iPhone: Öppna applikationen och klicka på den blå “gubben” längst uppe i högra hörnet. Logga in med ditt PLUS-konto.
Android: Öppna applikationen och klicka på menyn längst upp till vänster. Logga in med ditt PLUS-konto.

Hur gör jag för att få direktmeddelanden/pushnotiser i min mobil?


Öppna applikationen. Klicka på Mer-menyn. Gå sedan till kugghjulssymbolen och klicka på Inställningar. Dra i reglaget för att aktivera pushnotiser. När reglaget får en blå bakgrund har du gjort aktiveringen. Välj sedan för vilka ämneskategorier och/eller orter som du vill ha pushnotiser. Du kan enkelt gå tillbaka till inställningsmenyn och ändra dina val. Här kan du också välja hur notiserna ska visas i din mobil-telefon.

Hur gör jag för att stänga av ljudet i mobilen när det kommer pushnotiser från VK-appen?


För iPhone: Öppna applikationen. Klicka på Mer-menyn. Gå till kugghjulssymbolen och klicka på Inställningar. Klicka på Privacy Open in Settings app, så öppnar du funktionen för inställningar i din mobil. Genom att gå vidare till Notiser Brickor, Ljud, Banderoller så kan du välja att stänga av ljudet.
Du kan även använda dig av telefonens systeminställningar för tysta perioder om du inte vill bli störd t ex mellan 22-07. Då får du ljud på pushar under dagtid men slipper bli störd om det skulle skickas ut något mellan de klockslag du vill att telefonen ska vara tyst.

Kan jag läsa eVK via VK-appen?


eVK är papperstidningen för dator, mobil och surfplatta. Än så länge finns ingen ingång till eVK i mobilappen, men det kommer i framtida versioner av appen.

Varför kan jag inte ladda ned/hitta VK-appen?


iOS
1. Säkerställ att du har minst iOS 7.
2. Inställningar -> Allmänt -> Om -> Version.
Alt. klicka här (på din iOS-enhet): http://whatismyiosversion.com
Android:
Säkerställ att du har minst Android 4.0.
Inställningar -> Om telefonen -> Android Version.
Alt. klicka här (på din Android-enhet): http://whatismyandroidversion.com

Hur gör jag för att skapa genvägar till mitt favoritinnehåll?


iPhone: Gå in under Mer-menyn i appen. Lägg till genvägar genom att klicka på stjärnan efter den kategori som du gillar och vill läsa ofta. Genvägarna ligger sedan längst upp i Mer-menyn.
Android: Gå in under menyn längst upp till vänster. Samma som ovan.

Var hittar jag kundklubben i VK-appen?


iPhone: Öppna applikationen och klicka på den blå “gubben” längst uppe i högra hörnet. Logga in med ditt PLUS-konto. Klicka sedan på Kundklubben.
Android: Öppna applikationen och klicka på menyn längst upp till vänster. Klickar på ditt namn (om du inte ser ditt namn måste du logga in först). Då växlar innehållet nedanför namnet plats.

När jag ska ladda ner VK-appen i App Store ska jag ange ett lösenord, vad är det?


Det är det lösenord du valde/skapade när du startade din telefon första gången. Om du glömt det så kan du klicka på återställ för att få ett nytt lösenord som skickas till din e-post.

Jag vill inte ge VK tillgång till min platsinformation eller ge ut data om mitt mobilanvändande. Hur gör jag då?


VK nyttjar, med din tillåtelse, viss information för att erbjuda bättre och mer anpassade tjänster. Du är alltid anonym och data behandlas enligt PUL. Du kan självklart välja att inte ge tillåtelse, det gör du så här:
1. När appen startas första gången på iPhone kan du välja att inte ge tillåtelse att använda din plats.
2. Du kan öppna telefonens inställningar (på vissa enheter) och välja funktionen “Följ inte mig”. På iOS hittar du den under Inställningar -> Safari. På Android finns en funktion med liknande namn på vissa enheter
3. Du kan också öppna applikationen. Klicka på Mer-menyn. Gå till kugghjulssymbolen och klicka på Inställningar. Klicka på Privacy Open in Settings app och välj Plats eller dra i reglaget för Mobildata.

Hur rapporterar jag ett fel i VK-appen?


Vi är tacksamma för rapporter om fel i appen, men också annan feedback som till exempel tips på funktioner och andra förslag.
Mejla till: mobil@vk.se

Varför har ni inte utvecklat VK-appen för Windows Phone?


För närvarande är det inte tillräckligt många som har en sådan mobil. Därför har vi i nuläget valt att inte lägga resurser på att utveckla en app för Windows Phone. Detta kan förstås förändras om intresset för den ökar.

Varför stödjer ni inte min version av Android och Iphone för VK-appen?


Appen är utvecklad för att stödja så många enheter som möjligt och fungerar väl för de allra flesta användare som har Android och Iphone. Det skulle krävas för mycket resurser för att göra en app för alla existerande versioner.