Vad kan vi hjälpa dig med?

Här har vi samlat information och de vanligaste frågorna och svaren. Hittar du inte vad du söker, kontakta oss.

Använder du Internet Explorer och har inloggningsproblem?
För dig som har Internet Explorer som webbläsare och upplever problem med att logga in finns det två alternativ till lösning. Vi rekommenderar alternativ 1 men du som inte vill eller av andra anledningar inte kan byta webbläsare så finns alternativ 2
.

Alt 1. Byt webbläsare till Chrome eller Firefox
Det finns många anledningar att byta till Chrome eller Firefox, men framför allt:

Alt 2. Ändra dina inställningar i Internet Explorer
Genom att justera inställningar i Internet Explorer kan du fortsätta använda webbläsaren för att logga in på VK Medias tjänster (och läsa vk.se).
Instruktion ändra inställningar Internet Explorer

eVK

Vad är eVK? Hur laddar jag ner appen?

PLUS-konto och Mitt VK

Vad är PLUS-konto? Mitt VK - hur börjar jag följa en krönikör?

Prenumerationsfrågor

Hur anmäler jag e-faktura? Frågor om uppehåll, adressändring och övriga prenumerationsärenden.

Kundklubben

Har alla prenumeranter tillgång till Kundklubben? Hur nyttjar jag erbjudanden i mobilen?

Annonsfrågor

Vanliga frågor och svar om familjeannonser, sorgannonser, Lokus och evenemang- och mötesannonser.

Appar

Vanliga frågor om VK-appen, A24-appen och Löven-appen. Hur loggar jag in? Hur väljer jag ort?

eVK

Jag vill börja läsa eVK. Hur gör jag?


Om du vill läsa på dator når du eVK via Dagens e-tidning på start-menyn på vk.se.



Du kan även gå direkt till eVK på datorn genom att klicka här:
www.evk.vk.se

Om du vill läsa på din mobil eller surfplatta laddar du ner eVK-appen för Västerbottens-Kurirens e-tidning via App Store eller Google Play.

Logga in på appen med ditt konto, samma uppgifter (e-post och lösenord) som du loggar in med på vk.se.
Du som har köpt en prenumeration via vår hemsida har skapat och aktiverat kontot i samband med beställningen. Har du glömt ditt lösenord? Beställ ett nytt här.

I eVK-appen i din mobil och surfplatta kan du få hjälp både med tips på hur du kan läsa, och information om övrigt innehåll i eVK. Öppna appen och klicka på de tre prickarna längst upp till vänster, så finner du såväl instruktioner som tidigare utgåvor av VK. Här finns bilagor från VK som exempelvis Affärsliv. Du hittar även Bil & Bostad samt Totalt Umeå i eVK.

Första gången du läser eVK kan du läsa en tidning utan att logga in, för att läsa fler tidningar måste du logga in med ditt konto.

Läs mer om eVK här!

Vad innehåller eVK?


Appen eVK innehåller den dagliga tidningen, och här finns också tidigare utgåvor om du missat att läsa tidningen någon dag. eVK innehåller även VK:s bilagor, som Affärsliv och Hus & Hem, digitalt korsord och alla andra redaktionella bilagor.

Appen är gratis att ladda ner men du måste vara prenumerant för att kunna läsa VK med bilagor.

I eVK hittar man också gratistidningarna Bil & Bostad och Totalt Umeå, dessa kräver ingen prenumeration.

Måste jag vara uppkopplad för att läsa eVK?


Du måste ha internet för att kunna ladda ner en e-tidning, men när du gjort det kan du läsa utgåvan utan uppkoppling.

Kan jag rensa bort gamla utgåvor?


Det här gäller appar för mobil och surfplatta, där gamla utgåvor kan ta onödigt mycket utrymme: Du kan rensa bort de tidningar som du läst genom att gå överst till vänster på skärmen när du startar appen, klicka på de tre prickarna så öppnas fönstret som längst ner har instruktioner för att ta bort nedladdat material.

Kan jag söka i gamla tidningar?


Ja, om du läser eVK på din dator har du möjlighet att söka i gamla utgåvor av Västerbottens-Kuriren. Uppe till höger har du ett förstoringsglas. Klicka på det och skriv in ditt sökord. Om du vill begränsa din sökning kan du ange mellan vilka datum sökningen ska göras.

Kan jag skriva ut från eVK?


Ja du kan skriva ut sidor från eVK på din dator. Välj uppslaget du vill skriva ut, och klicka på skrivarsymbolen som är markerad nedan.
Om du vill skriva ut endast höger- eller vänstersidan ändrar du det i inställningarna för utskrift, annars kommer båda sidorna på din utskrift.

Var kan jag läsa VK:s papperstidning digitalt?


Du kan läsa VK digitalt på din dator, i din mobil och på din surfplatta. Oavsett om du läser på dator, i mobil eller surfplatta kan du välja att läsa tidningen i tidningsläge eller artikelläge.

För mobil och surfplatta laddar du ner vår app eVK för Ipad/Iphone och Android. Appen är gratis, men du behöver vara inloggad med ditt digitala konto för att läsa.

Du kan även läsa VK på din dator. Där kan du se den som en digital kopia av papperstidningen via din dators webbläsare. Klicka på Dagens e-tidning. Se till att du är inloggad på vk.se - uppe till höger i menyn, så du får tillgång till allt som prenumeranter har.



Läs mer om eVK här!

När publiceras eVK?


eVK ges ut två gånger per dygn. En tidning på morgonen klockan 04.00 som innehåller dagens papperstidning för mobil och surfplatta. En digital tidning, VK Kväll, publiceras klockan 19.00. VK Kväll innehåller utvalda nyheter från nästa dags VK.

Kan jag ändra textstorlek och utseende mm i eVK-appen?


Ja, klicka på Aa, högst upp i högra hörnet. I eVK-appen för mobil och surfplatta kan du själv ändra storleken på texten, ändra hur tätt raderna visas och hur stor del av din skärm du vill ska fyllas med text.
Föredrar du ett annat typsnitt går det bra att byta, liksom bakgrundsfärg.

Hur gör jag för att lyssna på artiklarna i eVK-appen?


I den nya versionen av appar för mobil och surfplatta finns ett Lyssna-läge. Här kan du välja att lyssna på enstaka artiklar eller hela tidningen i följd. Det sker med en talsyntes, dvs det är en dator-röst som läser.
Du startar genom att trycka på play-symbolen.
Du kan välja hur snabbt eller långsamt rösten ska läsa genom att först klicka nere till höger, på 1.0X, och sedan flytta markören på listen.



Android
På android behöver du aktivera talsyntesen. Det gör du enligt bild nedan. Klicka på Tema och Tal, och knappen Talsyntes.



Har du en android av 2017 års modell behöver du inte göra någonting mer, det fungerar som Iphone/Ipad som beskrivs ovan.

Har du en något äldre modell måste du själv aktivera röstläge på din mobil eller surfplatta. Klicka på Röst - Ställ in för att se till att din enhet läser upp text. Följ instruktionerna här, du länkas vidare när du klickar på Hämta röst respektive Välj röst. Glöm inte att välja att testa rösten innan du går tillbaka till appen.

Ställa in röst - steg för steg

1. Klicka på Tema & tal, se till att Talsyntes är påslagen. Klicka på Ställ in röst.



2. Klicka på Hämta röst



3. Detta fönster öppnas. Välj Play Butik, och Alltid.



4. Om detta fönster öppnas. Rensa standard, klicka OK.



5. Här väljer du att Installera eller Uppdatera på gröna knappen, beroende på vad du tidigare gjort på din enhet. (Står det avinstallera här innebär det att du redan har en röst på din surfplatta/mobil. Då behöver du inte göra något.)



6. Gå tillbaka hit och klicka på Välj röst.



7. Klicka i Googles text-till-tal-motor. I samma fönster under Allmänt bör du provlyssna rösten och kontrollera att den fungerar.



8. Klar. Stäng appen och starta den igen. Nu ska talsyntesen fungera. Du kan alltid välja att stänga av talsyntesen - du behöver inte göra om alla inställningar igen efter det, då är det bara att slå av eller på efter önskemål, som i steg 1.

Vilka tekniska förutsättningar krävs för att kunna läsa eVK?


På din dator:
• Internetuppkoppling.
• Fungerar på både MAC och PC.
• Webbläsare: Internet Explorer 11, Safari 9.1, Chrome, Firefox.

På Iphone/Ipad: Du behöver vår app som du kan ladda hem gratis via App Store (Västerbottens-Kuriren eVK). Appen kräver att du har version iOS 9.0 eller senare.

På Android: Du behöver vår app som du kan ladda hem gratis via Play Butik (Västerbottens-Kuriren eVK). Appen kräver att du har version 4.4 eller senare.

Kan jag lösa korsord i eVK?


Ja och nej. Varje vecka har vi ett digitalt korsord i eVK. Det ligger som en egen bilaga under huvudtidningen, tillgängligt för prenumeranter.
De korsord som finns i papperstidningen går tyvärr inte att lösa digitalt. Men om man har en skrivare hemma och läser eVK på en dator så kan man testa att skriva ut korsordet. På A4-papper blir det litet men för de flesta läsbart.
Ikonen för att skriva ut ligger längst ned till höger.

Ingår eVK i min prenumeration?


eVK ingår i följande prenumerationer:
VK Digital
VK Helg
VK Premium

eVK ingår inte i VK Plus.

PLUS-konto och Mitt VK

Mitt VK- Hur börjar jag följa krönikör, ort eller ämne?


Klicka på plustecknet vid ämnet, orten eller krönikören när du läser en artikel.

Du kan även söka i sökrutan på Mitt VK:s sida.

När du börjar följa en kategori kan du välja om du vill få ett mejl eller pushnotis när det publiceras en ny artikel. Du kan även få ett samlingsmejl varje vecka baserat på de kategorier du följer.

Mitt VK- Hur ser jag när det kommit en ny artikel i ett ämne jag följer?


När det publicerats en ny artikel syns en röd markering vid ditt namn/PLUS-grubben på vk.se eller i VK-appen. Du kan även välja att få en pushnotis eller ett mejl när en ny artikel skrivits.

Mitt VK- Var hittar jag Mitt VK?


Logga in med ditt PLUS-konto och klicka därefter på ditt namn/PLUS-gubben. I menyn hittar du Mitt VK.

Mitt VK- Jag vill sluta följa en ämne. Hur gör jag?


Klicka på pennan vid rubriken och ändra till önskade inställningar.

Vad innebär ett digitalt konto?


I alla våra prenumerationer ingår ett digitalt konto. Med ett digitalt konto loggar du in på vk.se för att kunna läsa alla PLUS-märkta artiklar, hantera Mitt VK, mitt Affärsliv och ta del av Kundklubben. Du loggar även in i eVK med ditt digitala konto för att läsa papperstidningen digitalt. Har du köpt en prenumeration via hemsidan har du skapat ett digitalt konto vid köpet. Har du beställt en prenumeration via Kundservice behöver du skapa ett digitalt konto, det gör du här.

Jag får meddelande om att för många enheter används, vilka begränsningar finns?


Ett digitalt konto kan användas på upp till 4 enheter (datorer, surfplattor, mobiler) samtidigt, inom en tidsperiod om 6 timmar. När du får meddelande om att för många enheter används kan du välja att fortsätta läsa. Det innebär då att du loggas ut från någon av de andra enheterna.
Får du meddelandet fler än två gånger så blir du utloggad och måste vänta 10 minuter innan du kommer åt vk.se igen. Om du misstänker att någon obehörig använder dina inloggningsuppgifter rekommenderar vi dig att byta lösenord.

Hur tar jag bort en delning av mitt digitala konto?


Klicka på ditt namn uppe till höger (alt. ”gubben” om du använder mobilen) och välj ”Min prenumeration”. Längst ner hittar du ”Mina tillgängliga produkter” och knappen ”Delar paket”. Klicka på knappen för att visa de delningar du gjort och sen på krysset bredvid namnet som du vill ta bort. Skicka en ny delningsinbjudan genom att klicka på ”Bjud in flera”. Om, eller hur många, delningar du kan göra beror på vilken typ av prenumeration du har.

Någon vill dela sitt paket med mig, hur gör jag?


Om någon vill dela sitt paket med dig så kommer du att få ett meddelande till din e-post. Klicka på länken i meddelandet och följ instruktionerna för att skapa ditt personliga PLUS-konto. När du skapat kontot och loggat in finns ett meddelande högst upp på om att någon vill dela sitt paket med dig. Klicka för att acceptera inbjudan och få tillgång till PLUS-material på vk.se.

Kan jag dela mitt inlogg med min granne?


Nej, man ska vara skriven på samma adress.

Kan fler i min familj/mitt hushåll dela på samma digitala konto?


Ja, det går att använda samma digitala konto inom familjen med upp till fyra parallella inloggningar. Men vi rekommenderar att inte sprida det då det innehåller personliga detaljer som adress och betaluppgifter. VK förbehåller sig också rätten att stänga av konton som missbrukas.

Jag är prenumerant, men det står att mitt person- eller kundnummer inte existerar?


Kontrollera att prenumerationen står skriven i ditt namn eller om den står på make/maka/sambo. I vissa fall saknas personnummer på kunder i vårt register, sökningen ger då ingen träff. Kontakta oss om du behöver hjälp med aktiveringen.

Jag har bytt e-postadress, hur gör jag?


Logga in med din gamla e-postadress som användarnamn, klicka på ditt namn högst uppe till höger och välj ”Min prenumeration”. Där kan du ändra e-postadress.

Jag har glömt lösenordet till mitt digitala konto, vad gör jag?


Klicka här och skriv in mejladressen som du loggar in med. Ett mejl skickas till din adress och du kan då uppge ett nytt lösenord. Lösenordet ska vara minst sex tecken.

Hur aktiverar/skapar jag mitt digitala konto?


1. Skriv in vk.se/aktivera i adressfältet, eller klicka här.
2. Fyll i prenumerations/kundnummer eller personnummer samt postnummer. Klicka på “Fortsätt”.
3. Komplettera de uppgifter som är markerade med en röd stjärna. Du väljer själv vilken e-postadress och vilket lösenord du vill använda för att ta del av våra digitala tjänster. Kryssa i rutan för att godkänna villkoren och klicka på knappen “Aktivera konto”
4. Klart!

Prenumerationsfrågor

Kortbetalningen fungerar inte, vad kan vara fel?


Kontrollera att ditt kreditkort/kontokort är aktiverat för internetbetalning. Detta kan du göra genom att logga in på din internetbank eller kontakta din bank. De kort som är giltiga via vår betaltjänst är Visa och Mastercard. Kontakta oss om du behöver mer hjälp.

Är du kund hos Nordea och inte kan genomföra ett köp kan det bero på bankens nya rutin vid internetköp. Läs mer här hos Nordea.

Hur fungerar det med kortbetalning?


När du köper en prenumeration på webben och betalar med kreditkort/kontokort, dras pengarna från ditt konto månadsvis. Prenumerationen är fortlöpande och för säga upp den kontaktar du oss minst en vecka innan kommande betalperiod.

Kan jag slippa faktureringsavgiften?


Ja, om du betalar med kort, autogiro eller e-faktura.

Kan jag få studentrabatt?


Du som studerar på heltid och har eget boende kan få 25% rabatt på ordinarie pris. Du behöver uppge studentkorts-/Mecenatkortsnummer (16 siffror) för att erhålla rabatten. Kontakta Kundservice för mer information.

Jag fick ingen tidning, hur reklamerar jag?


Det kan du göra här.

Vilken bindningstid gäller och vad innebär det?


Din bindningstid är densamma som längden på din prenumerationsperiod. Har du till exempel kvartalsbetalning är din bindningstid tre månader. Betalar du månadsvis via kreditkort/kontokort så har du en bindningstid på en månad. Undantag vid autogirobetalning, som har en bindningstid på sex månader.

Vilka betalsätt erbjuder ni?


Du kan välja att betala med kort, autogiro, faktura eller e-faktura.

När jag betalar med kort, får jag någon bekräftelse?


Om du köpt din prenumeration på webben och betalat med kreditkort/kontokort får du en bekräftelse via e-post. Detta är ditt kvitto.

Hur långt innan måste jag anmäla min adressändring/tillfälliga adressändring?


Vi behöver din anmälan minst tre arbetsdagar innan ändringen ska börja gälla. Du kan enkelt registrera din adressändring här. Det går också bra att kontakta oss.

Hur får jag reda på mitt kundnummer/prenumerationsnummer?


Om du är inloggad på vk.se hittar du ditt kundnummer/prenumerationsnummer under Min prenumeration. Du hittar det även på din senaste faktura.

Hur gör jag för att anmäla mig för e-faktura?


Du anmäler dig för e-faktura direkt i din internetbank. Du anger endast ditt prenumerationsnummer när du anmäler dig och din anmälan börjar gälla från och med nästa avisering. För frågor om hur det går till vänder du dig till din bank.

Hur ersätts jag vid utebliven tidning?


Om du anmäler att din tidning uteblivit förlängs din prenumeration med en dag. Du kan alltid logga in med ditt PLUS-konto och läsa dagens tidning i eVK digitalt.

Jag vill säga upp min prenumeration, hur gör jag?


Om du vill säga upp din prenumeration kontaktar du oss via telefon eller e-post.

Kundklubben

Jag vill delta i en tävling men har ingen dator, hur gör jag?


Kontakta kundservice så får du hjälp, telefonnummer 090-17 61 40.

Hur visar jag upp/nyttjar ett erbjudande i mobilen?


För att nyttja vissa erbjudanden behöver du klippa ut annonsen i tidningen eller visa upp erbjudandet i mobilen. Erbjudandet hittar du i mobilen genom att logga in på vk.se i mobilens webbläsare eller i VK:s nyhetsapp, klicka därefter på erbjudandet och visa upp det i kassan.

Har alla prenumeranter tillgång till Kundklubben?


Kundklubben ingår i alla prenumerationer för privatpersoner, förutom Affärsliv24. Kundklubben ingår ej i företagsprenumerationer.

Annonsfrågor

Var ska jag boka min evenemangsannons?


Din evenemangsannons bokar du på alltomvasterbotten.se. På Allt om Västerbotten kan du t.ex. annonsera om ett evenemang som är öppet för allmänheten. Du kan även välja till en bild på hemsidan, placering och publicering i tidningen.

Har jag som prenumerant rabatt på Lokusannonser?


Ja som prenumerant på VK så har du 50% rabatt på prylannonser. Du bokar din rabatterade annons via Kundklubbens hemsida. Kundklubbens sida hittar du genom att logga in på vk.se och sedan klicka på ditt namn, därefter Kundklubb.

Hur lägger jag in en sorgeannons?


Du bokar lättast din annons genom att mejla: privatannons@vk.se
Följande uppgifter behövs för att vi ska kunna boka annonsen så snabbt som möjligt:
- Annonsmanus/utkast (hur ni vill att annonsen ska se ut)
- Debiteringsuppgifter (namn, adress, telefonnummer och personnummer)
- Önskad införingsdag
Observera att vi inte bokar annonser som saknar fullständiga debiteringsuppgifter. Har du funderingar kan alltid kontakta oss via telefon, 090-17 61 40.

Vad är Lokus?


Lokus är en köp- och säljmarknad där du kan annonsera i kategorierna prylar, motor, bostad. Du kan även annonsera om en loppis eller en auktion. Annonserna publiceras i VK och Folkbladet samt på Lokus hemsida i 60 dagar.

Hur lång tid innan måste jag boka min familjeannons?


Din familjeannons bokar du enkelt via vår hemsida. Annonsen behöver bokas tre vardagar innan önskat införande i tidningen. Då du bokar annonsen väljer ni vilket datum som den ska publiceras. För att boka din annons klicka här .

Appar

Affärsliv 24 - hur laddar jag ner appen?


För Android: Gå in på Google Play och sök på Affärsliv 24.

För iOS: Gå in på App Store och sök på Affärsliv 24.

Affärsliv 24 - hur kommer jag in i appen?


Affärsliv 24-appen är för våra prenumeranter. Du kan logga in i appen med samma konto som du använder på vk.se eller det konto som du fick när du startade din prenumeration på Affärsliv 24.
För den som vill testa appen utan att köpa en prenumeration kan man skapa ett konto som inte kostar något. Det ger dock inte tillgång till allt innehåll.

Affärsliv 24 - hur fungerar appen?


På startsidan finns de exklusiva affärslivsnyheterna tillsammans med toppnyheter från VK:s redaktion.

I appen kan du välja vy för att få fram nyheterna i kronologisk ordning, Senaste nytt.


För att börja bevaka ett ämne så klickar du på följ-knappar som finns ovanför varje artikel. Under fliken Mitt Affärsliv kan du administrera och hitta alla artiklar om de ämnen som du bevakar. Här finns också en lista över de artiklar som du sparat för att läsa senare.

Under mer-fliken/menyn hittar du olika kategorier inom affärsliv.


Under inställningar kan du aktivera push-notiser. När du har aktiverat push-notiser kan du göra två val. Om du vill ta emot push-notiser från affärslivsredaktionen och om du vill ta emot push-notiser som du får genom de bevakningar som du valt i Mitt Affärsliv.


Om du klickar på ditt namn längst upp till höger kan du hitta dina kontouppgifter, logga ut samt prenumerera på nyhetsbrev.

Affärsliv 24 - hur får jag pushnotiser till min mobil?


Öppna appen. Klicka på Mer-menyn. Gå sedan till kugghjulssymbolen och klicka på Inställningar. Dra i reglaget för att aktivera pushnotiser. När du har aktiverat push-notiser kan du göra två val. Om du vill ta emot push-notiser från affärslivsredaktionen och om du vill ta emot push-notiser som du får genom de bevakningar som du valt i Mitt Affärsliv.
När reglaget får en röd bakgrund har du gjort aktiveringen. Du kan enkelt gå tillbaka till inställningsmenyn och ändra dina val. Här kan du också välja hur notiserna ska visas i din mobil.

Affärsliv 24 - vad innehåller appen?


Affärsliv 24-appen är en app för våra prenumeranter där man snabbt och enkelt får koll på alla affärsnyheter i Västerbotten. Appen har fokus på näringslivsnyheter och exklusiva artiklar om affärsliv, ekonomi och företagande i Umeå och Västerbotten.
I appen finns bevakningstjänsten Mitt Affärsliv.

Hur gör jag för att få direktmeddelanden/pushnotiser i min mobil?


Öppna applikationen. Klicka på Mer-menyn. Gå sedan till kugghjulssymbolen och klicka på Inställningar. Dra i reglaget för att aktivera pushnotiser. När reglaget får en blå bakgrund har du gjort aktiveringen. Välj sedan för vilka ämneskategorier och/eller orter som du vill ha pushnotiser. Du kan enkelt gå tillbaka till inställningsmenyn och ändra dina val. Här kan du också välja hur notiserna ska visas i din mobil-telefon.

Hur gör jag för att stänga av ljudet i mobilen när det kommer pushnotiser från VK-appen?


För iPhone: Öppna applikationen. Klicka på Mer-menyn. Gå till kugghjulssymbolen och klicka på Inställningar. Klicka på Privacy Open in Settings app, så öppnar du funktionen för inställningar i din mobil. Genom att gå vidare till Notiser Brickor, Ljud, Banderoller så kan du välja att stänga av ljudet.
Du kan även använda dig av telefonens systeminställningar för tysta perioder om du inte vill bli störd t ex mellan 22-07. Då får du ljud på pushar under dagtid men slipper bli störd om det skulle skickas ut något mellan de klockslag du vill att telefonen ska vara tyst.

Kan jag läsa eVK via VK-appen?


eVK är papperstidningen för dator, mobil och surfplatta. Än så länge finns ingen ingång till eVK i mobilappen, men det kommer i framtida versioner av appen.

Varför kan jag inte ladda ned/hitta VK-appen?


iOS
1. Säkerställ att du har minst iOS 7.
2. Inställningar -> Allmänt -> Om -> Version.
Alt. klicka här (på din iOS-enhet): http://whatismyiosversion.com
Android:
Säkerställ att du har minst Android 4.0.
Inställningar -> Om telefonen -> Android Version.
Alt. klicka här (på din Android-enhet): http://whatismyandroidversion.com

Hur gör jag för att skapa genvägar till mitt favoritinnehåll?


iPhone: Gå in under Mer-menyn i appen. Lägg till genvägar genom att klicka på stjärnan efter den kategori som du gillar och vill läsa ofta. Genvägarna ligger sedan längst upp i Mer-menyn.
Android: Gå in under menyn längst upp till vänster. Samma som ovan.

Var hittar jag kundklubben i VK-appen?


iPhone: Öppna applikationen och klicka på den blå “gubben” längst uppe i högra hörnet. Logga in med ditt PLUS-konto. Klicka sedan på Kundklubben.
Android: Öppna applikationen och klicka på menyn längst upp till vänster. Klickar på ditt namn (om du inte ser ditt namn måste du logga in först). Då växlar innehållet nedanför namnet plats.

När jag ska ladda ner VK-appen i App Store ska jag ange ett lösenord, vad är det?


Det är det lösenord du valde/skapade när du startade din telefon första gången. Om du glömt det så kan du klicka på återställ för att få ett nytt lösenord som skickas till din e-post.

Jag vill inte ge VK tillgång till min platsinformation eller ge ut data om mitt mobilanvändande. Hur gör jag då?


VK nyttjar, med din tillåtelse, viss information för att erbjuda bättre och mer anpassade tjänster. Du är alltid anonym och data behandlas enligt PUL. Du kan självklart välja att inte ge tillåtelse, det gör du så här:
1. När appen startas första gången på iPhone kan du välja att inte ge tillåtelse att använda din plats.
2. Du kan öppna telefonens inställningar (på vissa enheter) och välja funktionen “Följ inte mig”. På iOS hittar du den under Inställningar -> Safari. På Android finns en funktion med liknande namn på vissa enheter
3. Du kan också öppna applikationen. Klicka på Mer-menyn. Gå till kugghjulssymbolen och klicka på Inställningar. Klicka på Privacy Open in Settings app och välj Plats eller dra i reglaget för Mobildata.

Hur rapporterar jag ett fel i VK-appen?


Vi är tacksamma för rapporter om fel i appen, men också annan feedback som till exempel tips på funktioner och andra förslag.
Mejla till: mobil@vk.se

Varför har ni inte utvecklat VK-appen för Windows Phone?


För närvarande är det inte tillräckligt många som har en sådan mobil. Därför har vi i nuläget valt att inte lägga resurser på att utveckla en app för Windows Phone. Detta kan förstås förändras om intresset för den ökar.

Varför stödjer ni inte min version av Android och Iphone för VK-appen?


Appen är utvecklad för att stödja så många enheter som möjligt och fungerar väl för de allra flesta användare som har Android och Iphone. Det skulle krävas för mycket resurser för att göra en app för alla existerande versioner.

Hur loggar jag in i VK-appen?


iPhone: Öppna applikationen och klicka på den blå “gubben” längst uppe i högra hörnet. Logga in med ditt PLUS-konto.
Android: Öppna applikationen och klicka på menyn längst upp till vänster. Logga in med ditt PLUS-konto.

Vad är det för skillnad på VK-appen och eVK?


I VK-appen får du direkt de senaste nyheterna från vk.se till din mobiltelefon. I appen finns allt innehåll som finns på vk.se.
I eVK hittar läser du dagens papperstidning, Bil och Bostad, Totalt Umeå, Nöjesmagasinet City och bilagor till VK.

Hur laddar jag ner VK-appen?


För Android: Gå in på Google Play och sök på VK. Alternativt klicka här.
För iOS: Gå in på App Store och sök på VK. Alternativt klicka här.