Vad kan vi hjälpa dig med?

Här har vi samlat information och de vanligaste frågorna och svaren. Hittar du inte vad du söker? Kontakta oss gärna!

Aktuell information

Till befintliga kunder - använder du Internet Explorer och har inloggningsproblem på vk.se?


För dig som har Internet Explorer som webbläsare och upplever problem med att logga in finns det två alternativ till lösning. Vi rekommenderar alternativ 1 men du som inte vill eller av andra anledningar inte kan byta webbläsare så finns alternativ 2.

Alt 1. Byt webbläsare till Chrome eller Firefox
Det finns många anledningar att byta till Chrome eller Firefox, men framför allt:

- Fungerar på alla webbplatser
- Automatiska säkerhetsuppdateringar
- Kan behålla alla bokmärken från Internet Explorer

Instruktion installera Chrome
Instruktion installera Firefox

Alt 2. Ändra dina inställningar i Internet Explorer
Genom att justera inställningar i Internet Explorer kan du fortsätta använda webbläsaren för att logga in på VK Medias tjänster (och läsa vk.se).
Instruktion ändra inställningar Internet Explorer

Hur gör jag för att se en livesändning på vk.se?


Om livesändningen är på VK:s sajt:
Logga in med ditt digitala konto för att se sändningen.

Om livesändningen är hos annan sajt inom Sveriges Lokalnyheter:
1. Gå in via Sveriges Lokalnyheter https://sverigeslokalnyheter.se/kom-igang och registrera dig på aktuell sajt. Använd samma inloggningsuppgifter (användarnamn och lösenord) som du har på ditt digitala konto hos VK.
2. Logga in på aktuell sajt för att se sändningen.

Obs! Om du inte är prenumerant så måste du först köpa en prenumeration för att kunna se livesändningen. Prenumeration kan du köpa på https://www.vk.se/prenumerera

Digitalt konto

Vad innebär ett digitalt konto?


I alla våra prenumerationer ingår ett digitalt konto. Med ett digitalt konto loggar du in på vk.se för att kunna läsa alla artiklar, hantera Mitt VK, mitt Affärsliv och ta del av Kundklubben. Du loggar även in i eVK med ditt digitala konto för att läsa papperstidningen digitalt. Har du köpt en prenumeration via hemsidan har du skapat ett digitalt konto vid köpet. Har du beställt en prenumeration via Kundservice behöver du skapa ett digitalt konto, det gör du här.

Hur aktiverar/skapar jag mitt digitala konto?


1. Skriv in vk.se/aktivera i adressfältet, eller klicka här.
2. Fyll i prenumerations/kundnummer eller personnummer samt postnummer. Klicka på “Fortsätt”.
3. Komplettera de uppgifter som är markerade med en röd stjärna. Du väljer själv vilken e-postadress och vilket lösenord du vill använda för att ta del av våra digitala tjänster. Kryssa i rutan för att godkänna villkoren och klicka på knappen “Aktivera konto”
4. Klart!

Jag får meddelande om att för många enheter används, vilka begränsningar finns?


Ett digitalt konto kan användas på upp till 4 enheter (datorer, surfplattor, mobiler) samtidigt, inom en tidsperiod om 6 timmar. När du får meddelande om att för många enheter används kan du välja att fortsätta läsa. Det innebär då att du loggas ut från någon av de andra enheterna.
Om du misstänker att någon obehörig använder dina inloggningsuppgifter rekommenderar vi dig att byta lösenord.

Hur tar jag bort en delning av mitt digitala konto?


Klicka på ditt namn uppe till höger (alt. ”gubben” om du använder mobilen) och välj ”Mitt konto”. Längst uppe till höger hittar du ”Mina prenumerationer” och ser vilket prenumerationspaket som du har. Klicka på paketet och därefter på "dela konto" så ser du de delningar du gjort och kan ta bort den du ej längre vill dela med.
Om, eller hur många, delningar du kan göra beror på vilken typ av prenumeration du har.

Jag har glömt lösenordet till mitt digitala konto, vad gör jag?


Klicka här och skriv in mejladressen som du loggar in med. Ett mejl skickas då till din adress med en länk. Klicka på länken och välj ett nytt lösenord.

Observera att man bara kan klicka på länken en gång, därefter inaktiveras den och du får uppmaningen att ange en kod. Om detta händer så måste du begära nytt lösenord igen för att erhålla en ny länk.

Lösenordet måste vara minst sex tecken.

Kan fler i min familj/mitt hushåll dela på samma digitala konto?


Beroende på prenumeration så ingår det ett eller flera digitala konton. Om det ingår flera konton så kan du dela/ge ett konto till någon annan, och den personen kan då göra sina egna personliga inställningar på sitt konto.
För att dela ett konto: Klicka på ditt namn uppe till höger (alt. ”gubben” om du använder mobilen) och välj ”Mitt konto”. Längst uppe till höger hittar du ”Mina prenumerationer” och ser vilket prenumerationspaket som du har. Klicka på paketet och därefter på "dela konto" och följ instruktionerna.
Om, eller hur många, delningar du kan göra beror på vilken typ av prenumeration du har.

Om det bara ingår ett digitalt konto i din prenumeration kan man vara inloggad på fyra enheter (dator, surfplatta, mobil) samtidigt men observera då att samma inloggningsuppgifter används på alla enheter, och att ev inställningar också blir lika på alla enheter.
Vi rekommenderar att inte sprida inloggningen då det innehåller personliga detaljer som adress och betaluppgifter. VK förbehåller sig också rätten att stänga av konton som missbrukas.

Jag är prenumerant, men det står att mitt person- eller kundnummer inte existerar?


Kontrollera att prenumerationen står skriven i ditt namn eller om den står på make/maka/sambo.
I vissa fall saknas personnummer på kunder i vårt register, sökningen ger då ingen träff.
Kontakta oss om du behöver hjälp med aktiveringen.

Jag har bytt e-postadress, hur gör jag?


Kontakta oss så hjälper vi dig att byta e-postadress på ditt konto.

Kan jag dela mitt inlogg med min granne?


Nej, man ska vara skriven på samma adress.

Någon vill dela sitt paket med mig, hur gör jag?


Om någon vill dela sitt paket med dig så kommer du att få ett meddelande till din e-post. Klicka på länken i meddelandet och följ instruktionerna för att skapa ditt personliga digitala konto. När du skapat kontot och loggat in finns ett meddelande högst upp på om att någon vill dela sitt paket med dig. Klicka för att acceptera inbjudan och få tillgång till allt material på vk.se.

E-tidning, eVK

Jag vill börja läsa eVK. Hur gör jag?


Om du vill läsa på dator når du eVK via Dagens e-tidning på start-menyn på vk.se.



Du kan även gå direkt till eVK på datorn genom att klicka här:
www.evk.vk.se

Om du vill läsa på din mobil eller surfplatta laddar du ner eVK-appen för Västerbottens-Kurirens e-tidning via App Store eller Google Play.

Logga in på appen med ditt konto, samma uppgifter (e-post och lösenord) som du loggar in med på vk.se.
Du som har köpt en prenumeration via vår hemsida har skapat och aktiverat kontot i samband med beställningen. Har du glömt ditt lösenord? Beställ ett nytt här.

I eVK-appen i din mobil och surfplatta kan du få hjälp både med tips på hur du kan läsa, och information om övrigt innehåll i eVK. Öppna appen och klicka på de tre prickarna längst upp till vänster, så finner du såväl instruktioner som tidigare utgåvor av VK. Här finns bilagor från VK som exempelvis Affärsliv. Du hittar även Bil & Bostad samt Totalt Umeå i eVK.

Första gången du läser eVK kan du läsa en tidning utan att logga in, för att läsa fler tidningar måste du logga in med ditt konto.

Läs mer om eVK här!

Vad innehåller eVK?


Appen eVK innehåller den dagliga tidningen, och här finns också tidigare utgåvor om du missat att läsa tidningen någon dag. eVK innehåller även VK:s bilagor, som Affärsliv och Hus & Hem, digitalt korsord och alla andra redaktionella bilagor.

Appen är gratis att ladda ner men du måste vara prenumerant för att kunna läsa VK med bilagor.

I eVK hittar man också gratistidningarna Bil & Bostad och Totalt Umeå, dessa kräver ingen prenumeration.

Måste jag vara uppkopplad för att läsa eVK?


Du måste ha internet för att kunna ladda ner en e-tidning, men när du gjort det kan du läsa utgåvan utan uppkoppling.

Kan jag rensa bort gamla utgåvor?


Det här gäller appar för mobil och surfplatta, där gamla utgåvor kan ta onödigt mycket utrymme: Du kan rensa bort de tidningar som du läst genom att gå överst till vänster på skärmen när du startar appen, klicka på de tre prickarna så öppnas fönstret som längst ner har instruktioner för att ta bort nedladdat material.

Kan jag söka i gamla tidningar?


Ja, om du läser eVK på din dator har du möjlighet att söka i gamla utgåvor av Västerbottens-Kuriren. Uppe till höger har du ett förstoringsglas. Klicka på det och skriv in ditt sökord. Om du vill begränsa din sökning kan du ange mellan vilka datum sökningen ska göras.

Kan jag skriva ut från eVK?


Ja du kan skriva ut sidor från eVK på din dator. Välj uppslaget du vill skriva ut, och klicka på skrivarsymbolen som är markerad nedan.
Om du vill skriva ut endast höger- eller vänstersidan ändrar du det i inställningarna för utskrift, annars kommer båda sidorna på din utskrift.

Var kan jag läsa VK:s papperstidning digitalt?


Du kan läsa VK digitalt på din dator, i din mobil och på din surfplatta. Oavsett om du läser på dator, i mobil eller surfplatta kan du välja att läsa tidningen i tidningsläge eller artikelläge.

För mobil och surfplatta laddar du ner vår app eVK för Ipad/Iphone och Android. Appen är gratis, men du behöver vara inloggad med ditt digitala konto för att läsa.

Du kan även läsa VK på din dator. Där kan du se den som en digital kopia av papperstidningen via din dators webbläsare. Klicka på Dagens e-tidning. Se till att du är inloggad på vk.se - uppe till höger i menyn, så du får tillgång till allt som prenumeranter har.



Läs mer om eVK här!

När publiceras eVK?


eVK ges ut två gånger per dygn. En tidning på morgonen klockan 04.00 som innehåller dagens papperstidning för mobil och surfplatta. En digital tidning, VK Kväll, publiceras klockan 19.00. VK Kväll innehåller utvalda nyheter från nästa dags VK.

Kan jag ändra textstorlek och utseende mm i eVK-appen?


Ja, klicka på Aa, högst upp i högra hörnet. I eVK-appen för mobil och surfplatta kan du själv ändra storleken på texten, ändra hur tätt raderna visas och hur stor del av din skärm du vill ska fyllas med text.
Föredrar du ett annat typsnitt går det bra att byta, liksom bakgrundsfärg.

Hur gör jag för att lyssna på artiklarna i eVK-appen?


I den nya versionen av appar för mobil och surfplatta finns ett Lyssna-läge. Här kan du välja att lyssna på enstaka artiklar eller hela tidningen i följd. Det sker med en talsyntes, dvs det är en dator-röst som läser.
Du startar genom att trycka på play-symbolen.
Du kan välja hur snabbt eller långsamt rösten ska läsa genom att först klicka nere till höger, på 1.0X, och sedan flytta markören på listen.



Android
På android behöver du aktivera talsyntesen. Det gör du enligt bild nedan. Klicka på Tema och Tal, och knappen Talsyntes.



Har du en android av 2017 års modell behöver du inte göra någonting mer, det fungerar som Iphone/Ipad som beskrivs ovan.

Har du en något äldre modell måste du själv aktivera röstläge på din mobil eller surfplatta. Klicka på Röst - Ställ in för att se till att din enhet läser upp text. Följ instruktionerna här, du länkas vidare när du klickar på Hämta röst respektive Välj röst. Glöm inte att välja att testa rösten innan du går tillbaka till appen.

Ställa in röst - steg för steg

1. Klicka på Tema & tal, se till att Talsyntes är påslagen. Klicka på Ställ in röst.



2. Klicka på Hämta röst



3. Detta fönster öppnas. Välj Play Butik, och Alltid.



4. Om detta fönster öppnas. Rensa standard, klicka OK.



5. Här väljer du att Installera eller Uppdatera på gröna knappen, beroende på vad du tidigare gjort på din enhet. (Står det avinstallera här innebär det att du redan har en röst på din surfplatta/mobil. Då behöver du inte göra något.)



6. Gå tillbaka hit och klicka på Välj röst.



7. Klicka i Googles text-till-tal-motor. I samma fönster under Allmänt bör du provlyssna rösten och kontrollera att den fungerar.



8. Klar. Stäng appen och starta den igen. Nu ska talsyntesen fungera. Du kan alltid välja att stänga av talsyntesen - du behöver inte göra om alla inställningar igen efter det, då är det bara att slå av eller på efter önskemål, som i steg 1.

Vilka tekniska förutsättningar krävs för att kunna läsa eVK?


På din dator:
• Internetuppkoppling.
• Fungerar på både MAC och PC.
• Webbläsare: Internet Explorer 11, Safari 9.1, Chrome, Firefox.

På Iphone/Ipad: Du behöver vår app som du kan ladda hem gratis via App Store (Västerbottens-Kuriren eVK). Appen kräver att du har version iOS 9.0 eller senare.

På Android: Du behöver vår app som du kan ladda hem gratis via Play Butik (Västerbottens-Kuriren eVK). Appen kräver att du har version 4.4 eller senare.

Kan jag lösa korsord i eVK?


Ja och nej. Varje vecka har vi ett digitalt korsord i eVK. Det ligger som en egen bilaga under huvudtidningen, tillgängligt för prenumeranter.
De korsord som finns i papperstidningen går tyvärr inte att lösa digitalt. Men om man har en skrivare hemma och läser eVK på en dator så kan man testa att skriva ut korsordet. På A4-papper blir det litet men för de flesta läsbart.
Ikonen för att skriva ut ligger längst ned till höger.

Ingår eVK i min prenumeration?


eVK ingår i följande prenumerationer:
VK Digital
VK Helg
VK Premium

eVK ingår inte i VK Plus.

Nyhetsapp

Hur gör jag för att få direktmeddelanden/pushnotiser i min mobil?


Öppna applikationen. Klicka på Mer-menyn. Gå sedan till kugghjulssymbolen och klicka på Inställningar. Dra i reglaget för att aktivera pushnotiser. När reglaget får en blå bakgrund har du gjort aktiveringen. Välj sedan för vilka ämneskategorier och/eller orter som du vill ha pushnotiser. Du kan enkelt gå tillbaka till inställningsmenyn och ändra dina val. Här kan du också välja hur notiserna ska visas i din mobiltelefon.

Hur gör jag för att stänga av ljudet i mobilen när det kommer pushnotiser från VK-appen?


För iPhone: Öppna applikationen. Klicka på Mer-menyn, klicka på Inställningar. Klicka på Privacy Open in Settings app/Enhetens inställningar för appen, så öppnar du funktionen för inställningar i din mobil. Genom att gå vidare till Notiser Brickor, Ljud, Banderoller så kan du välja att stänga av ljudet.
Du kan även använda dig av telefonens systeminställningar för tysta perioder om du inte vill bli störd t ex mellan klockan 22-07. Då får du ljud på pushar under dagtid men slipper bli störd om det skulle skickas ut något mellan de klockslag du vill att telefonen ska vara tyst.

Kan jag läsa e-tidningen, eVK, via nyhetsappen?


iPhone: Klicka på "Plus-gubben" och sedan "Läs dagens eVK". Du hänvisas till App-store, ladda ner eller öppna appen.

Hur gör jag för att skapa genvägar till mitt favoritinnehåll?


iPhone: Gå in under Mer-menyn i appen. Lägg till genvägar genom att klicka på stjärnan efter den kategori som du gillar och vill läsa ofta. Genvägarna ligger sedan längst upp i Mer-menyn.
Android: Gå in under menyn längst upp till vänster. Samma som ovan.

Jag har en iPhone. När jag ska ladda ner appen i App Store ska jag ange ett lösenord, vad är det?


Det är det lösenord du valde/skapade när du startade din telefon första gången. Om du glömt det så kan du klicka på återställ för att få ett nytt lösenord som skickas till din e-post.

Jag vill inte ge VK tillgång till min platsinformation eller ge ut data om mitt mobilanvändande. Hur gör jag då?


VK nyttjar, med din tillåtelse, viss information för att erbjuda bättre och mer anpassade tjänster. Du är alltid anonym och data behandlas enligt PUL. Du kan självklart välja att inte ge tillåtelse, det gör du så här:
1. När appen startas första gången på iPhone kan du välja att inte ge tillåtelse att använda din plats.
2. Du kan öppna telefonens inställningar (på vissa enheter) och välja funktionen “Följ inte mig”. På iOS hittar du den under Inställningar -> Safari. På Android finns en funktion med liknande namn på vissa enheter
3. Du kan också öppna applikationen. Klicka på Mer-menyn. Gå till kugghjulssymbolen och klicka på Inställningar. Klicka på Privacy Open in Settings app och välj Plats eller dra i reglaget för Mobildata.

Varför har ni inte utvecklat appen för Windows Phone?


För närvarande är det inte tillräckligt många som har en sådan mobil. Därför har vi i nuläget valt att inte lägga resurser på att utveckla en app för Windows Phone. Detta kan förstås förändras om intresset för den ökar.

Varför stödjer ni inte min version av Android/iPhone för VK:s nyhetsapp?


Appen är utvecklad för att stödja så många enheter som möjligt och fungerar väl för de allra flesta användare som har Android och Iphone. Det skulle krävas för mycket resurser för att göra en app för alla existerande versioner.

Hur loggar jag in i VK-appen?


iPhone: Öppna applikationen och klicka på den "blå gubben” längst uppe i högra hörnet. Logga in med ditt digitala konto.
Android: Öppna applikationen och klicka på menyn längst upp till vänster. Logga in med ditt digitala konto.

Har du inget digitalt konto kopplat till din prenumeration? Klicka här för att skapa ett digitalt konto

Hur laddar jag ner VK-appen?


Android: Gå in på Google Play och sök på VK. Alternativt klicka här.
iOS (iPhone): Gå in på App Store och sök på VK. Alternativt klicka här.

Vad är det för skillnad på VK nyhetsapp och eVK?


I VK-appen får du direkt de senaste nyheterna från vk.se till din mobiltelefon. I appen finns allt innehåll som finns på vk.se.
I e-tidningen eVK kan du bläddra i dagens papperstidning digitalt. Du hittar även Bil&Bostad, Totalt Umeå och övriga bilagor i eVK.

Mitt VK

Hur börjar jag följa krönikör, ort eller ämne?


Klicka på plustecknet vid ämnet, orten eller krönikören när du läser en artikel.
När du börjar följa en kategori kan du välja om du vill få ett mejl eller pushnotis när det publiceras en ny artikel. Du kan även få ett samlingsmejl varje vecka baserat på de kategorier du följer.

Var hittar jag Mitt VK?


Logga in med ditt digitala konto och klicka därefter på ditt namn/"Plus-gubben". I menyn hittar du Mitt VK.

Jag vill sluta få mejl eller pushnotiser. Hur gör jag?


Gå till Mitt VK och öppna listan med ämnen, krönikörer eller orter som du följer. Klicka på inställningar och gör dina önskade val. Glöm inte att spara för att dina ändringar ska börja gälla.

Hur ser jag när det kommit en ny artikel i ett ämne jag följer?


När det publicerats en ny artikel syns en röd markering vid ditt namn/"Plus-gubben" på vk.se eller i VK-appen. Du kan även välja att få en pushnotis eller ett mejl när en ny artikel skrivits.

Prenumerationsfrågor

Kortbetalningen fungerar inte, vad kan vara fel?


Kontrollera att ditt kreditkort/kontokort är aktiverat för internetbetalning. Detta kan du göra genom att logga in på din internetbank eller kontakta din bank. De kort som är giltiga via vår betaltjänst är Visa och Mastercard. Kontakta oss om du behöver mer hjälp.

Är du kund hos Nordea och inte kan genomföra ett köp kan det bero på bankens nya rutin vid internetköp. Läs mer här hos Nordea.

Jag fick ingen tidning, hur reklamerar jag?


Det kan du göra här.

Kan jag få studentrabatt?


Du som studerar på heltid och har eget boende kan få 25% rabatt på ordinarie pris. Du behöver uppge studentkorts-/Mecenatkortsnummer (16 siffror) för att erhålla rabatten. Kontakta Kundservice för mer information.

Hur får jag reda på mitt kundnummer/prenumerationsnummer?


Om du är inloggad på vk.se hittar du ditt kundnummer/prenumerationsnummer under Min prenumeration. Du hittar det även på din senaste faktura.

När jag betalar med kort, får jag någon bekräftelse?


Om du köpt din prenumeration på webben och betalat med kreditkort/kontokort får du en bekräftelse via e-post. Detta är ditt kvitto.

Kan jag slippa faktureringsavgiften?


Ja, om du betalar med kort, autogiro, e-faktura eller pdf-faktura.

Vilken bindningstid gäller och vad innebär det?


Din bindningstid är densamma som längden på din prenumerationsperiod. Har du till exempel kvartalsbetalning är din bindningstid tre månader. Betalar du månadsvis via kreditkort/kontokort så har du en bindningstid på en månad. Undantag vid autogirobetalning, som har en bindningstid på sex månader.

Hur ersätts jag vid utebliven tidning?


Om du anmäler att din tidning uteblivit, och ej vill ha din tidning levererad i efterhand, så kompenseras du motsvarande en dag.
Om du betalar med faktura så förlängs din prenumeration med en dag.
Om du betalar med autogiro så justeras kostnaden med en dag vid nästa dragning.

Du kan alltid logga in med ditt digitala konto och läsa dagens tidning digitalt (eVK).
eVK finns också som app.

Hur fungerar det med kortbetalning?


När du köper en prenumeration på webben och betalar med kreditkort/kontokort, dras pengarna från ditt konto månadsvis. Prenumerationen är fortlöpande och för att säga upp den kontaktar du oss minst en vecka innan kommande betalperiod.

Hur gör jag för att anmäla uppehåll?


Uppehåll innebär att du som prenumererant kan göra en paus av papperstidningen i din prenumeration. Det kan exempelvis vara aktuellt för dig som ska resa bort och inte vill få din postlåda full med tidningar när du är borta.
Gör du ett uppehåll kompenseras din prenumerationsperiod inte de 14 första dagarna utan enbart överskjutande antal dagar. Har du t ex uppehåll i 16 dagar flyttas din prenumeration fram med 2 dagar.

Du kan välja uppehåll med eller utan digital tillgång (eVK).
Väljer du att ha digital tillgång under uppehållet så kompenseras du inte.

Du kan endast göra uppehåll om papperstidning ingår i din prenumeration.

Ett uppehåll kan max vara 3 månader och vi behöver din anmälan minst tre arbetsdagar innan ändringen ska börja gälla.

Du kan själv enkelt registrera ditt uppehåll när du är inloggad på din kontosida. Klicka på ditt namn uppe till höger (alt. ”gubben” om du använder mobilen) och välj ”Mitt konto”.
Det går också bra att kontakta oss.

Jag vill säga upp min prenumeration, hur gör jag?


Om du vill säga upp din prenumeration kontaktar du oss via telefon eller e-post.

Hur gör jag för att anmäla mig för e-faktura?


Du anmäler dig för e-faktura direkt i din internetbank. Du anger endast ditt prenumerationsnummer när du anmäler dig och din anmälan börjar gälla från och med nästa avisering. För frågor om hur det går till vänder du dig till din bank.

Hur anmäler jag adressändring?


Du kan själv enkelt registrera både fast och tillfällig adressändring när du är inloggad på din kontosida. Klicka på ditt namn uppe till höger (alt. ”gubben” om du använder mobilen) och välj ”Mitt konto”.
Det går också bra att kontakta oss.

Din adressändring behöver vi senast tre arbetsdagar innan ändringen ska gälla.

Betalning

Vilka betalsätt finns att välja på?


Du kan välja att betala med kort, autogiro, faktura, e-faktura, pdf-faktura eller kontant.
Kontant betalning kan endast erbjudas i vår kundmottagning på förrådsvägen 9, som är öppen måndag-fredag 8-15.

Vid betalning med faktura tillkommer en fakturaavgift på 50 kr.

Vilken fakturaavgift debiterar ni?


Fakturaavgiften är 50 kr för dig som väljer att betala med pappersfaktura.
Om betalning ej kommit oss tillhanda senast förfallodagen så debiteras även en påminnelseavgift på 75 kr.

Om du väljer att betala med något av nedan betalsätt så tillkommer ingen fakturaavgift.
Autogiro
Efaktura
Pdf-faktura

Om du idag betalar med pappersfaktura och vill byta till annat betalsätt, kontakta kundservice.

Samarbetet Sveriges lokalnyheter

Jag har problem att skapa konto på andra nyhetssajter - vad gör jag för fel?


Har du problem att skapa ett konto kontaktar du kundservice. Tänk på att du behöver registrera samma e-post som du använder när du loggar in på VK. När du har skapat ett konto, som ingår i ett medieföretag kan du logga in med samma inloggningsuppgifter på alla nyhetssajter och appar som ingår i det medieföretaget.

Om jag redan är kund, hur gör jag för att komma åt material på en annan sajt?


För att ta del av alla artiklar på en annan nyhetssajt, behöver du först skapa ett digitalt konto på VK. Välj sen den nyhetssajt du vill ha tillgång till, registrera dig med samma e-post som du registrerat på VK och välj ett lösenord. Klart!
När du har skapat ett konto på en nyhetssajt som exempelvis tillhör Hall Media kan du logga in med samma inloggningsuppgifter på alla Hall Medias nyhetssajter för att läsa. E-tidningar och kundklubbar ingår inte.
Här skapar du ett digitalt konto till VK-prenumeration

Vilka nyhetssajter och appar kan jag få tillgång till?


I samarbetet ingår alla nyhetssajter inom medieföretagen: Hall Media, Sörmlands Media, VK Media Mittmedia och Norran. Tillsammans ger vi dig tillgång till 40 nyhetssajter och appar i nästan hela Sverige. Till varje nyhetssajt finns även en app. Du laddar ned den app du vill ha tillgång till via App Store eller Google Play. E-tidningar ingår inte.
Här ser du vilka nyhetssajter du kan få tillgång till

Varför behöver jag skapa flera konton?


Det beror på att användarvillkoren kan skilja sig mellan koncernerna. Du behöver godkänna dessa villkor innan du kan ta del av materialet. Vi ser naturligtvis över detta för att hitta en lösning för att du ska kunna logga in med ditt ursprungliga konto - utan att på nytt behöva skapa ett till konto.

Vad har de andra medieföretagen för kontaktuppgifter?


Hall Media
Kundcenter 036-30 40 50
kundcenter@hallmedia.se

MittMedia
Kundservice 010-709 70 00
digitalsupport@mittmedia.se

Sörmlands Media
Kundservice 010-155 10 21
kundservice@sormlandsmedia.se

Norran
Kundservice 0910-577 00
kundservice@norran.se

Vad kostar det för mig?


Är du redan kund ingår tjänsten kostnadsfritt i din prenumeration. Saknar du en prenumeration behöver du köpa en prenumeration, från 99 kr i månaden (ej paket Företag Bas).

Vilka inloggningsuppgifter ska jag använda när jag skapar konto på en annan nyhetssajt?


Du registrerar samma e-postadress som du använder för att logga in på VK. Välj sedan ett lösenord, minst sex tecken. Du kan använda samma lösenord som du har på ditt digitala konto på VK.

Hur loggar jag in på Folkbladet?


Du behöver inte skapa ett nytt digitalt konto, utan använder samma konto som du loggar in med på VK.
Som inloggad kund hos VK behöver du endast gå till www.folkbladet.nu och du är automatiskt inloggad. Du kan även ladda ner och logga in i Folkbladets nyhetsapp.
Har du inget konto hos VK skapar du ett här.

Annonsfrågor

Hur lägger jag in en sorgeannons?


Du bokar lättast din annons genom att mejla: privatannons@vk.se
Följande uppgifter behövs för att vi ska kunna boka annonsen så snabbt som möjligt:
- Annonsmanus/utkast (hur ni vill att annonsen ska se ut)
- Debiteringsuppgifter (namn, adress, telefonnummer och personnummer)
- Önskad införingsdag
Observera att vi inte bokar annonser som saknar fullständiga debiteringsuppgifter. Har du funderingar kan alltid kontakta oss via telefon, 090-17 61 40.

Hur lång tid före införande måste jag boka min familjeannons?


Din familjeannons bokar du enkelt via vår hemsida. Annonsen behöver bokas tre vardagar innan önskat införande i tidningen. Vid bokningstillfället väljer du vilket datum som annonsen ska publiceras. För att boka din annons klicka här .

Var ska jag boka min evenemangsannons?


Din evenemangsannons bokar du på alltomvasterbotten.se eller via appen Allt om Västerbotten. På Allt om Västerbotten annonserar du om evenemang som är öppna för allmänheten. Du kan även välja till en bild på hemsidan, placering och publicering i tidningen.
Du måste registrera ett konto för att annonsera, vilket du gör i samband med din bokning.

Vad är Lokus?


Lokus är en köp- och säljmarknad där du kan annonsera i kategorierna prylar, motor, bostad. Du kan även annonsera om en loppis eller en auktion. Annonserna publiceras i VK och Folkbladet samt på Lokus hemsida i 60 dagar.

Har jag som prenumerant rabatt på Lokusannonser?


Ja som prenumerant på VK så har du 50% rabatt på prylannonser. Du bokar din rabatterade annons via Kundklubbens hemsida. Kundklubbens sida hittar du genom att logga in på vk.se och sedan klicka på ditt namn, därefter Kundklubb.

Affärsliv24

Hur får jag pushnotiser till min mobil?


Öppna appen. Klicka på Mer-menyn. Gå sedan till kugghjulssymbolen och klicka på Inställningar. Dra i reglaget för att aktivera pushnotiser. När du har aktiverat push-notiser kan du göra två val. Om du vill ta emot push-notiser från affärslivsredaktionen och om du vill ta emot push-notiser som du får genom de bevakningar som du valt i Mitt Affärsliv.
När reglaget får en röd bakgrund har du gjort aktiveringen. Du kan enkelt gå tillbaka till inställningsmenyn och ändra dina val. Här kan du också välja hur notiserna ska visas i din mobil.

Hur laddar jag ner appen?


För Android: Gå in på Google Play och sök på Affärsliv 24.

För iOS: Gå in på App Store och sök på Affärsliv 24.

Hur fungerar appen?


På startsidan finns de exklusiva affärslivsnyheterna tillsammans med toppnyheter från VK:s redaktion. I appen kan du välja vy för att få fram nyheterna i kronologisk ordning, Senaste nytt.



För att börja bevaka ett ämne så klickar du på följ-knappar som finns ovanför varje artikel. Under fliken Mitt Affärsliv kan du administrera och hitta alla artiklar om de ämnen som du bevakar. Här finns också en lista över de artiklar som du sparat för att läsa senare.
Under mer-fliken/menyn hittar du olika kategorier inom affärsliv.


Under inställningar kan du aktivera push-notiser. När du har aktiverat push-notiser kan du göra två val. Om du vill ta emot push-notiser från affärslivsredaktionen och om du vill ta emot push-notiser som du får genom de bevakningar som du valt i Mitt Affärsliv.


Om du klickar på ditt namn längst upp till höger kan du hitta dina kontouppgifter, logga ut samt prenumerera på nyhetsbrev.

Hur kommer jag in i appen?


Affärsliv 24-appen är för våra kunder. Du kan logga in i appen med samma konto som du använder på vk.se eller det konto som du fick när du startade din prenumeration på Affärsliv 24.
För den som vill testa appen utan att köpa en prenumeration kan man skapa ett konto som inte kostar något. Det ger dock inte tillgång till allt innehåll.

Vad innehåller appen?


Affärsliv 24-appen är en app för våra prenumeranter där man snabbt och enkelt får koll på alla affärsnyheter i Västerbotten. Appen har fokus på näringslivsnyheter och exklusiva artiklar om affärsliv, ekonomi och företagande i Umeå och Västerbotten.
I appen finns bevakningstjänsten Mitt Affärsliv.

Kundklubb

Hur visar jag upp/nyttjar ett erbjudande i mobilen?


För att nyttja vissa erbjudanden behöver du klippa ut annonsen i tidningen eller visa upp erbjudandet i mobilen. Erbjudandet hittar du i mobilen genom att logga in på vk.se i mobilens webbläsare eller i VK:s nyhetsappen (ej eVK, e-tidningen). Klicka på "Plus-gubben" eller menyn till vänster och sedan Kundklubb. Därefter klickar du på erbjudandet och visar upp det i kassan.

Jag vill delta i en tävling men har ingen dator, hur gör jag?


Självklart kan du vara med och tävla ändå! Om frågan står i tidningsannonsen, skriv ner ditt svar och ange en motivering samt dina kontaktuppgifter. Posta ditt svar till:
Västerbottens-Kuriren
Kundklubb
901 70 Umeå

Står inte frågan i annonsen, kontakta kundservice så får du hjälp. Telefonnummer 090-17 61 40.

Var hittar jag Kundklubben?


Du hittar Kundklubben varje fredag i tidningen och på Kundklubbens hemsida. Tänk på att du behöver vara inloggad för att se köplänkar och bokningsinformation.

Har alla prenumeranter tillgång till Kundklubben?


Kundklubben ingår i alla prenumerationer för privatpersoner, förutom Affärsliv24. Kundklubben ingår ej i företagsprenumerationer.

Kontaktuppgifter

Jag vill skriva en insändare, var skickar jag den?


Mejla till ordetfritt@vk.se

Jag vill skriva en debattartikel, var skickar jag den?


Mejla till debatt@vk.se

Hur lämnar jag nyhetstips?


Gör så här:

Ring redaktionen: 090-17 60 10
Eposta redaktionen: redaktion@vk.se
SMS och MMS: skicka till 72090

Om det du vill tipsa oss om är känsligt på något sätt och din anonymitet är viktig uppmanar vi dig att använda dig av vår krypterade tipstjänst VK Granskar. Den når du via adressen granskar.vk.se.

Har du fått en bra bild eller har du något du vill berätta?
Nu är det lättare än någonsin att skicka in material till VK:s redaktion.
72090 är numret att lägga på minnet.

Ser du en nyhetshändelse, tveka då inte att ta fram din mobilkamera och skicka bilden eller mobilfilmen till VK:s redaktion.
Nu är det enklare än någonsin tidigare. Lägg gärna in vårt nya nummer i din telefon och skicka oss bilder, filmer, tips eller annat.

Det är enkelt. Så här gör du!
1. Tag bilden och skriv vad bilden föreställer, ditt namn och hur vi kan nå dig.
2. Skicka bilden till 72090
3. Klart

Att tänka på när du tar bilder!
Det är viktigt att du som agerar läsarfotograf tänker dig för. När du fotograferar människor måste du tänka på deras integritet. Gå inte för nära och respektera människors privatliv. Detsamma gäller naturligtvis myndigheters avspärrningar och påbud.

När du skickar in en bild eller video ger du oss tillåtelse till publicering, i annat fall måste detta framgå i ditt mejl eller MMS. I ett nyhetsintensivt läge kan vi alltså komma att publicera materialet innan vi talat med dig.